Sådärja.

Precis hemkommen från det första gympasset, startade upp lite lätt med 30 min kondis och sen ben. Puh, shit vad otränad jag är. Det var så jag höll på att dö. Men nu är det sjukt skönt, benen är lite lätt spaghetti och hela kroppen känns fräsch. Lovely!

Precis slängt in den första lasangen i ugnen, blev så bra :D Nyttigt till tusen endast 1 msk olja i thats it, förutom det som är i mjölken i såsen och sen den pytte lilla osten jag strödde på.

Här är recepetet på en supergod Veggi lasange, kanske 8 rätt stora portioner:

3 morötter grovt rivna
3 stora palsternackor grovt rivna
2 Stora lökar, hackade
1 stor klyfta vitlök
4 stora tomater
2 Burkar krossade tomater
1/2 tsk oregano
1 krm chili krydda, eller hackad färsk chili
1/2 Timajn
1/2 Basilika
1 msk olja till stekning
Salt, peppar

Såsan ovanpå:
Hm, kanske 8 dl Lätt eller mellan mjölk
Muskot
Vetemjölk till redning
Salt, peppar

Lasangeplattor och en stoor ugnsform, eller fler små.

Hacka lök och vitlök och tomater, häll i olja i en stor kastrull och sen ner med lök och vitlök där. Fräs löken tills den är mjuk och häll sedan i tomaterna, låt detta puttra ihop tills tomaterna är någorlunda mjuka sen i med morötter och palsternackan och krossade tomaterna, samt kryddor. Blanda väl och låt detta puttra ihop ett tag, tills rotfrukterna börjar att mjukna. Smaka av och krydda mer om du tycker det behövs.

Under tiden tiden som de puttrar kan man göra såsen, jag gör det precis som en vitsås och sen kryddar jag den som en ostsås. För att få det hela så nyttigt som möjligt utan att skippa såsen.
Vill säga att jag kryddar med muskot och lite svartpeppar, smakar fin fint.
Rör ut en dl av mjölken med ca 1/2 dl vete mjölk, koka upp resten av mjölken med kryddor i. När mjölken börjar sjuda så vispar du hela tiden samtidigt som du häller ner redningen sakta. Eftersom jag gör allt utan recept så är det svårt att säga hur mycket som behövs.
Men häll i det sakta, och när såsen tjocknat är det klart. Kan hända att det behövs mer redning, då tar du bara ytterligare lite mjölk och rör ut med vetemjölk och hålleri det också.

Sen när sås och grönsaksröra är klart så tar du formen du tänkt använda och fyller botten med lasangeplattor, sen ett lager grönsaksröra, ytterligare plattor, sen ett till lager, ända nästan upp till kanten, på det översta lagret så lägger du plattor sen på med ett ganska tjockt lager sås. Sen strör man över lite riven ost om man vill.

Ing i ugen på 175 grader i kanske 20 min.

Ursäkta för rörigt recept, men jag är sämst på att skriva recept :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0